افزایش ۱۷۷ درصدی صادرات کالا از طریق راه آهن زاهدان به کویته پاکستان



به گزارش ایرنا مجید ارجونی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته حمل و نقل اظهار داشت: میزان صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان – کویته در ۱۰۰ روزه اخیر ۱۰ هزار و پنج تن گزارش شده که در مقایسه با سه هزار و ۶۰۶ تن مدت مشابه پارسال افزایش قابل توجهی داشته است.
وی در تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه راه آهن جنوب شرق کشور(مستقر در زاهدان) گفت: در این مدت میزان ترانزیت کالا از زاهدان به کویته پاکستان هزار و ۳۵۷ تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش مطلق داشته است.
وی تصریح کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی این خط ریلی به پاکستان است.
به گزارش ایرنا فوتس اویل به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید پارافین جامد است که در این محصول مقدار زیادی روغن و اسیدهای چرب وجود دارد.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: میزان تخلیه بارهای داخلی(بارهایی که در داخل کشور جابجا می شوند) در این مدت ۶۴ هزار و ۳۶۴ تن بوده که نسبت به ۱۷ هزار و ۳۲ تن پارسال رشد ۲۷۸ درصدی را نشان می دهد.
ارجونی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۱ هزار و ۲۳۰ نفر مسافر از طریق خطوط ریلی راه آهن جنوب شرق جابه جا شدند که نسبت به ۴۱ هزار و ۱۳۹ نفر مسافر پارسال رشد ۲۵ درصدی داشته است.
وی افزود: هزار و ۳۰۶ خودرو در این مدت از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی راه آهن جنوب شرق به مقصد تهران و اصفهان جابه جا شد که نسبت به هزار و ۵۰ خودرو مدت مشابه پارسال رشد ۲۴ درصدی را نشان می دهد.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۴ واگن توشه مسافر در خط ریلی زاهدان – تهران جابجا شده که نسبت به ۳۳ واگن پارسال ۶۴ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر اتمام پروژه راه آهن زاهدان – چابهار تا پایان دولت دوازدهم تصریح کرد: زیرساخت های اداره کل راه آهن جنوب شرق به منظور تسهیل امور مسافری و حمل بار در حال تکمیل است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: پروژه هایی نظیر آشیانه کایرو با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، نصب خط آشیانه کایرو با پیشرفت ۷۰ درصدی با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، اجرای تقاطع هم سطح و غیر هم سطح زیباشهر و مهرشهر با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال با مشارکت سایر دستگاه های دست اندرکار، تثبیت ماسه های روان، طرح توسعه و محوطه سازی ایستگاه راه آهن زاهدان و اجرای طرح تفکیک ایستگاه مسافری از جمله برنامه های در حال ساخت این اداره کل است.
ارجونی با اشاره به تعویض خط ریلی زاهدان – میرجاوه اظهار داشت: تعویض این خط ریلی به علت غیراستاندارد و عریض بودن در مقایسه با دیگر خطوط ریلی داخلی نیازمند ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.
وی ادامه داد: خط ریلی زاهدان – میرجاوه به دلیل عریض بودن آن، امکان ورود قطارهای ایرانی وجود ندارد که بدین منظور این خط ریلی باید تعویض یا اصلاح شود.
وی افزود: برای سرعت بخشیدن حمل کالا از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی به پاکستان از طریق شهرستان میرجاوه ۲ طرح مد نظر اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور است.
وی تصریح کرد: طرح نخست، ساخت خط نرمال در کنار خط فعلی زاهدان – میرجاوه است که اجرای آن ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اختصاص این اعتبار در حال پیگیری است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: ۳۰ میلیارد ریال برای تثبیت ماسه های روان در محدوده ریلی شوره گز در مسیر زاهدان – کرمان اختصاص یافته است.
ارجونی اظهار داشت: باید با همکاری سازمان های دست اندرکار برای تثبیت شن های روان در این محدوده با روش های مطمئن اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان فاقد شرکت های حمل و نقل ریلی است گفت: برای بهره مندی از مزایای ناوگان حمل و نقل ریلی مناسب باید در این استان شرکت های حمل و نقل ریلی تاسیس شود.
وی ادامه داد: تاسیس شرکت های حمل و نقل ریلی در سیستان و بلوچستان توجیه اقتصادی دارد و سبب برگشت سرمایه می شود.
وی با اشاره به تشکیل نخستین کمیته رسانه راه آهن جنوب شرق کشور گفت: این کمیته در راستای همگرایی و هم افزایی سازمانی برای تبادل اطلاعات و ارتقاء سطح اطلاع رسانی میان سازمان، جامعه و گروه هدف تشکیل شده است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور اظهار داشت: تعیین راهبرد تبلیغات، برنامه ریزی برای برگزاری هرگونه همایش یا جشنواره، برنامه ریزی برای ارتقاء جایگاه سازمان و شناساندن بیش از پیش راه آهن در میان افکار عمومی از جمله اهداف تشکیل این کمیته است.
ارجونی بیان کرد: این کمیته در راستای اهداف راه آهن جمهوری اسلامی ایران در زمینه های تشویق و ترغیب تجار و بازرگانان برای سرمایه گذاری در حوزه ریلی، اشاعه قوانین و مقررات ناوگان حمل و نقل ریلی و فرهنگ ایمنی در راه آهن، افزایش حمل بار و جابه جایی مسافر ایفای نقش خواهد کرد.
وی ادامه داد: همچنین این کمیته به منظور معرفی ظرفیت ها و خدمات راه آهن جنوب شرق در حوزه های مختلف برای استفاده عموم، برنامه ای کاربردی تدوین و اجرا خواهد کرد.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: انعکاس دیدگاه های اقتصادی دولتمردان در خصوص ظرفیت های راه آهن به صورت تصویری و مکتوب در دستور کار این کمیته قرار گرفت.
به گزارش ایرنا راه آهن جنوب شرق کشور با مسیر ریلی زاهدان – تهران به طول هزار و ۶۰۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید و ۲ شرکت جوپار و رجاء کار جابجایی مسافران را در حوزه جنوب شرق کشور برعهده دارند.
سیستان و بلوچستان با ۱۹ شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
۳۲۱۳**۶۰۸۱ خبرنگار: اکبر نوری **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan



انتهای پیام /*










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *